15 Şubat 2014 Cumartesi

Ben yiyebilirim anne!

Ek gıda maceramız 6.ay kontrolümüzde doktorun verdiği listenin çok dışında tamamen Bade'nin istekleri ve benim içgüdülerimle bambaşka bir hal aldı.Kafamı karıştıran püreyle beslenme biçimini bir önceki yazımda nasıl çözümlediğimi anlatmış Baby Led Weaning-O Tabak Bitecek mi?! kitabından bahsetmiştim.Kitapta kafama takılan çoğu sorunun cevabını buldum.7.ay kontolümüzde doktorumuza neler yediğimizden bahsettik ve o da bu beslenme tarzına uygun yemesi gereken yiyeceklerden bahsetti.7.ayımızda yumurta,ceviz,peynir ve pekmezle kahvaltı öğünümüzü oluşturduk.Sabah 7 buçuk-8 arası güne başlıyoruz.Kahvaltı hazırlanana kadar ona 120 ml formül mama hazırlıyorum.Bu arada sabaha kadar sık sık emdiği için o 120 ml in ancak yarısını tüketebiliyor.


Kahvaltımız hazır,masanın baş köşesi kendilerine ait.Yere serilmiş temiz bir örtü ve kollu bir önlük olmazsa olmaz! Yere serilen örtü temiz olduğunda sık sık yere atıp onu tekrar istediği için geri tabağına koyabiliyoruz.Peki tabakta neler var? 2 tatlı kaşığı pekmez,10 dk haşlanmış yumurtanın sarı kısmının yüzde ellisi,bir minik kutu labne/ya da tuzu akşamdan çıkarılmış tam yağlı beyaz peynir ve tam buğday ekmek.Bunları birbirine katıp püre yapmıyorum.Kendi kendine yemeye başladığı için kaşık kabul etmiyo malesef ve bu tarz beslenmenin bizim açımızdan tek kötü tarafıda bu! Çorba içirirken çok zorlanıyorum ama onunda çaresi var bi kaç ay sonra kendi kendine kaşık tutmaya başladığında sıkıntı kalmayacak.




Neden bu tarz bir beslenme biçimi? diye soran çok oluyor.Bade'yi elinde kocaman bir kabakla görenlerin şaşkınlığı,aman boğazında kalıcak çocuğun şeklinde sözler ve kaygılı insanlar çok etrafımda.Ancak en başından beri bizimle masaya oturup ufak ufak tadımlamaya başladığından beri taklit yeteneğini kullanıp çiğneme refleksini zamanla geliştirdiğini farkettik.Büyük parçalar kopardığında ve onu ezemediğinde önce öğürüp sonra müdahelesiz kendi kendine çıkarıyor.Bu sayede refleksleri de gelişiyor.Bu durumda anne ve babanın soğukkanlı olması şart.Yani sürekli kaygılı bir ifadeyle çocuğa bakıp bunu ezemicek bunu yutamayacak diye endişe içinde seyrederseniz onun tüm konsantresini bozar yemekten soğumasına sebep olabilirsiniz.Bu tarz yaklaşımlarla büyüyen çocukların ilerde özgüven sıkıntısı yaşamasıda muhtemel sanki.Püreyle beslenen bir bebeğin tat alma duygusu kendi kendine yiyen bir bebeğe göre çok daha geç oluşuyor.Oluştuğu dönemse yemek yemeye en çok ihtiyaç duyduğu dönem.Yani sonradan bir alışkanlık kazandırmak mı? çocuğu doyurmak mı? ikilemiyle yaşamak istemeyen anne babalar için bu yöntem uygulamaya değer.


Gelecekte,yemek yemesinin bana yaptığı bir iyilik değil kendi yaşamı için bir gereklilik olduğunu bilsin ve ağzına aldığı her lokmanın neye benzediğini,rengini,tek tek tatlarının nasıl olduğunu keşfetmesini istediğim için onu bu konuda bir nebze özgür tutuyorum.



Şimdi yemek yerken ne zaman dışardan müdahele gelse
"Ben yiyebilirim anne!" bakışı atıyor.
Neyi ne kadar yediğine şimdilik takılmıyorum.Çünkü hem anne sütü hem de gerektiğinde formül mama veriyorum ve gerekli olan tüm besini ikisinden alıyor.Şu an en önemli şey her gün yeni bir yiyecekle tanışması ve tadını sevdiğinde ağzını şapırdatması :)


13 yorum:

  1. Bana maillerinizle cok yardimci oldunuz simdi de burda bahsettiginiz kitabi aldim ve yeni bir bakis acisi olabilmek icin doktorunuza da gidicez cunku Ela da kendi kendine yemege basladigindan beri sorularim artiyor. Ancak kesinlikle bebeklerin kendi kendisine yemesini destekliyorum :) Ceren Ates

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
    2. Dr a gittikten sonra fikirlerini paylaşırsan sevinirim.Sevgiler

      Sil
    3. Sinem Hanım bugün Dr.Nüvis'e gittik. Gerçekten her konuda bu kadar detaylı anlatan bir doktor görmemiştim. Öncellikle verdiğim besinlerin eksik ve yanlış sırada olduğunu ve nasıl olması gerektiğini yazarak anlattı. Sonrada 6.ayından beri anne sütüyle beslenmediği için katı gıdanın tadımlık veya damak tadı geliştirici şekilde değil, çoğunlukla tükettiği olması gerektiğini söyledi. Dolayısıyla hem kaşıkla beslenmesi gerektiğini hem de kendi kendine yemek isteyen bebek olduğu için bazı öğünlerde onun yemesine izin verecek şekilde yemek yapmam gerektiğini anlattı. Yarın yeni yemek sistemine geçeceğiz, bakalım Ela bu durumdan ne kadar memnun olacak :).

      Sil
  2. Aaaa ben geç kalmışım burayı takip etmekte,utandım şu an:)
    İg'de görünce blogda yazı diye,diğer bloga baktım ben,bir şey de göremeyince dikkatli de bakınca gördüm burayı..Ben de şimdiden böyle güzel bilgili makaleleri stokluyorum,ilerde lazım olacak malum Allah izin verirse :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım çok teşekkürler bu blog henüz yeni ama diğer blogumdan daha sık güncelliyorum.Her zaman beklerim sevgiler :)

      Sil
  3. Zaten yazacaktım ama bloggerımız kızınca elimi daha çabuk tutmaya karar verdim:) sorularım olucak Sinem hem de çok:) mira 4aylık ve ek gıdaya başladık ama ne kadar yemeğe meraklı da olsa erken diyenler var:) bak biraz karışık yazabilirim kafamın çorba olduğunu ig de söylemiştim:) mesela Dr gece yemelerini kesin diyor ama okuduğum takip ettiğim bir çok anne daha büyük bebeklerini bile gece besliyor,bu 1. Sorum? Yoğurdu nasıl mayalıyorsun, drumuz mama ile yoğurt mayalamak fantezi diyor:) 3. Olarak yiyecekleri en başından beri mi kendisi yiyor, mira için biraz erken geliyor bana,ne dersin? Ve okuduğun kitap benim sorularıma çözüm olurmu tavsiye edermisin? Daha sorularım olacak merak etme, sen cevap yazdıkça ben tacize devam edicem,badelikoyu öptüm,sevgiyle kalın��

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evrenciğim aslında biraz erken yemek için ama muhallebi verebilirsin hafiften alıştırma olur.Biliyosun aslında en geç 10 da gece uykusuna yatmış olmaları gerekiyo o saatten sonra yemek verilmez ama emzirebilir ya da mama ile besliyosan mama verebilirsin

      Sil
    2. Bu arada diğer soruları kaçırmışım şimdi farkettim ben sütü güvensiğim bi yerden alıyorum ve yaptığım yoğurttan biraz ayırıp yenisini yapıyorum.Onun dışında böyle güvenilşr bi yer bulursan ilk sefer için ondan mayalamak için biraz yoğurt isteyebilirsşn ;) Diğer soru kitabı mutlaka okumalısın.Fakat bu metot için Mira çok küçük en az 2 ayı var bu süreçte sen kitabı oku ve o zamana hazırlık yap ;) Bizde sizi çok çok öpüyoruz.Şu an gereken herşeyi anne sütü ve ya mamadan alıyo bunu unutma!

      Sil
  4. Bu yöntem çok faydali ama sabir isi:)bende gün içinde demiyorum ama her zaman değil maalesef..saglik bakanliginin sitesinde 4buyuk mama firmasinin içeriğinde zararli madde olduğunu okumuştum mama vermek istemediğimi için sutumde yetmez kaygisiyla bu yöntemi harita indirdim..birde ben tragy hoggun kitabında artik bu aylarda gece büyüme hormonu salgilanirken beslememek gerektiğini okumuştum..onun önerdiği gibi 8-9gibi muhallebi veriyorum 10-30 11 gibi emziriyorum ve sabah 5-6 ya kadar deliksiz uyuyor..tabi gecede 4-5kere beslenen bebegin bu duruma alismasi bi kaç gün sürüyor ama sonrasi gelsin anne için deliksiz bi uyku;))tavsiye ederim ama sanirim bagde hala kendi kendine uyuyor benim bebeğim bi huzursuzluk döneminden sonra birakti onu..sen yeterli boyle faydalı bilgiler ver ben seni destelerim cnm..birde kolu lastikli önlüğü nette bulabileceğimiz bi adres var mi ben baktim faaliyet önlüğü olarak var onlarda büyük çocuklar için sanirim..

    YanıtlaSil
  5. Sağlık bakanlığının onayı olmadan piayasaya sürülebiliyomu mamalar ilk fırsatta araştırıcam.6.aydan sonra benim sütüm azaldı ama yine de temel besin kaynağı anne sütü bizim içinde,mamayı günde 2 bilemedin 3 kere çok az ölçeklerde veriyorum.Onun dışında yemek yiyo zaten.Bade de geçen aya yani 7.ayına kadar gece 1 kere emip sabaha kadar deliksiz uyurdu ama şu an diş çıkarma dönemi ve 2 kere falan uyanıyo.Önlüğü C&A dan aldım hatta bugün baktım ama yoktu ara ara karşıma çıkıyo gittiğin zaman muhakkak sor hayat kurtarıcı bişey! Öpüyorum sizi sevgiler :)

    YanıtlaSil
  6. ek gıda ile ilgili değil ama biberonla ilgili bir şey sormak istiyorum. 0-6 ay arası bebekler için hangi biberonu tavsiye edersiniz? Henüz doğum yapmadım ama şimdeden araştırmak gerek sanırım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dr Brown dışında bişey kullanmadım.Ve değiştirmeyi hiç düşünmedim.Tavsiye ederim

      Sil